född 2 november 1858, död i december 1932, var en svensk idealistisk konstnär.
Krouthen föddes i Linköping och var son till handlaren Conrad Krouthen och Hilda Åberg. Släkten Krouthen kom från Norrköping och flera generationer hade arbetat som tenngjutare. Familjenamnet Krut ändrades genom att varubeteckningen Krut-tenn förfranskades till Krouthen. Conrad Krouthen kom till Linköping 1850 och startade en manufakturaffär vid Stora torget. Affären gick bra och 1857 kunde han gifta sig med sömmerskan Hilda Åberg.
Krouthen kunde växa upp i ett välmående hem och han fick börja skolan på läroverket i Linköping. Vid 14 års ålder slutade han skolan och började arbeta åt fotografen och målaren Svante Leonard Rydholm som hade en atelje vid St. Larsplan. Krouthen fick lära sig grunderna i både målning och fotografering och vid 16 års ålder började han på Konstakademiens principskola i Stockholm 1875. Den treåriga utbildningen innebar att eleverna fick lära sig att rita av klot och profiler, djur och växter. Efter de tre åren fick Krouthen fortsätta vid akademin. I kursen "Lägre antiken" fick eleverna rita av gipsmodeller, i "Högre antiken" teckna efter levande model och i "Landskapsskolan" fick eleverna måla landskap. Under studietiden sökte sig många elever utanför skolan och Krouthen lärde känna konstnären Edvard Perseus. Perseus var kritisk till utbildningen på akademin och tog med sina elever bland annat till Mariefred och Gripsholms slott för att måla av naturen. Related Paintings of johan krouthen :. | altartavla i hallestads kyrka | Stiftsbibliotekarie Segersteen i sitt hem | utsikt fran vreta kloster | varlandskap fran ryd | sandstrand | Related Artists:
Thomas Couture1815-1879
French
Thomas Couture Location
French painter and teacher. A student of Antoine-Jean Gros in 1830-38 and Paul Delaroche in 1838-9, he demonstrated precocious ability in drawing and was expected to win the Prix de Rome. He tried at least six times between 1834 and 1839, but achieved only second prize in 1837 (entry untraced). Disgusted with the politics of the academic system, Couture withdrew and took an independent path. He later attacked the stultified curriculum of the Ecole des Beaux-Arts and discouraged his own students from entering this institution. He first attained public notoriety at the Paris Salon with Young Venetians after an Orgy (1840; Montrouge, priv. col., see Boime, p. 85), the Prodigal Son (1841; Le Havre, Mus. B.-A.) and the Love of Gold (1844; Toulouse, Mus. Augustins). These early canvases are treated in a moralizing and anecdotal mode; the forms and compositional structures, like the debauched and corrupt protagonists, are sluggish and dull. Yet what made his work seem fresh to the Salon audience was his use of bright colour and surface texture derived from such painters as Alexandre-Gabriel Decamps and Eugene Delacroix, while his literary bent and methodical drawing demonstrated his mastery of academic tradition. The critics Thophile Gautier and Paul Mantz (1821-95) proclaimed him as the leader of a new school that mediated between the old and the new, and looked to him for a revitalization of Salon painting. The air of compromise his works projected made him appear a cultural representative of the juste milieu policies of Louis-Philippe.
Ivan BerezinIvan Berezin (1721-1784)
David Maitland Armstrong1836-1918